Amateurvoetbal Eindhoven
logoclaesensvanderijtuitg(01).jpg
bannerbandenservice8(uitghometop1).png
Banneruitgelichthoeveland1.jpg
logobasemanstophome.jpg
van-t-hooftuitg..jpg
spittersuitg.1.jpg
hypotheekvisieuitgelichtnieuw3.jpg
Image layer Slide thumbnail

RKSV Nuenen en Baronie delen de punten

LEES MEER

Image layer Slide thumbnail

Profiel van de week: Lars de Haas (VV Geldrop)

LEES MEER

Image layer Slide thumbnail

Voetbalcongres 2019 met Gertjan Verbeek en Paul van der Zwaan

LEES MEER

sanidump
Blatter Legal
vdl.png
Ad Borrenbergs
Sportspreekt
Lamers Van de Wijdeven
Brabant Sports
van'thooftvanrosmalen
Borrenbergs
spitters.jpg
bannerbandenservice8(home).png
bannermaasmakelaars.jpg
logomcbdirect1.jpg
Ad Borrenbergs
vdl.jpg
Blatter Legal
bannersanidump.png
basemans.jpg
hypotheekvisie.jpg
claessensvdrijt.jpg
sporthalhoeveland.jpg

6 augustus 2018 | Nieuws

Hoge temperaturen: Attent bij wedstrijden/trainingen


Deel dit bericht:


Nederland heeft te maken met hoge temperaturen. De temperatuur blijft, afgaand op de verwachtingen, de komende tijd hoog.


Langzamerhand komt het (amateur)voetbal volledig op gang en staat er een groot aantal competitiewedstrijden, bekerwedstrijden en oefenwedstrijden gepland. Voor alle teams, begeleiding en arbitrage is het zaak om goed met de warme weersomstandigheden om te gaan.
"Het is uiteraard belangrijk om goed te blijven drinken, ook vóór de training of wedstrijd al", vertelt KNVB-arts Edwin Goedhart. "Bij zulke temperaturen transpireer je tijdens het sporten veel en het is zaak dat je dit vochtverlies weer aanvult. Daarnaast zorgt extra drinken voor verkoeling van het lichaam."

Risico op verhitting
Volgens de arts is het belangrijk dat voetballers de komende dagen trainen of een wedstrijd spelen opletten dat ze niet oververhit raken. "Bij warm weer is het risico op verhitting extra hoog. Zeker als ook de luchtvochtigheid hoog is. Het is voor het lichaam dan veel moeilijker om de warmte af te voeren. Als dit niet goed gebeurt loopt de lichaamstemperatuur op en dit kan leiden tot het uitvallen van bepaalde hersenfuncties. Je krijgt bijvoorbeeld coördinatieproblemen of hebt moeite om je te concentreren."
Bij temperaturen boven de 32 graden, is het volgens Goedhart eigenlijk al niet meer verantwoord om te sporten. Je kunt dan beter een ander moment kiezen om te gaan voetballen.

Jeugdwedstrijden en trainingen
Zeker voor kinderen is het extra lastig om zich aan te passen aan het warme weer. Goedhart wil coaches en trainers dan ook meegeven om bij jeugdwedstrijden extra op te passen. "Je kunt problemen voorkomen door bijvoorbeeld extra drinkpauzes in te lassen, of de wedstrijden in te korten van 2x 40 minuten naar bijvoorbeeld 2x 30 minuten."
Kies lichte, luchtige kleding die de verdamping van zweet niet belemmert. Gebruik dus 'ademende' kleding. Stof die niet goed ademt plakt tegen je huid, houdt zweet en warme lucht vast. Dat wil je juist voorkomen. Moderne sportkleding is vaak vervaardigd van vezels die ademen en vocht afvoeren. Witte kleding heeft de voorkeur: wit weerkaatst warmte uit de omgeving. Zwart absorbeert de warmte juist waardoor je het nog warmer krijgt.

Koele kleedkamers
'Het is slim en verstandig om bij dit soort temperaturen de alcoholische versnapering te laten staan.'

Tijdens een wedstrijd kun je dus rekening houden met hitte en luchtvochtigheid, maar ook voor en na de wedstrijd kunnen er maatregelen worden getroffen. "Het is bijvoorbeeld heel belangrijk om de kleedkamers zo koel mogelijk te houden. Daarnaast kan de warming-up worden ingekort en is het slim om voor de wedstrijd al veel te drinken. Zorg voor een goede cooling-down om te voorkomen dat je bloeddruk ineens daalt. Na afloop is het goed om koud af te douchen. Drink en eet wat om vocht, mineralen en koolhydraten aan te vullen en trek lekkere droge kleding aan."
In de kantine is het dit weekend slim om de alcoholische versnapering te laten staan. "Omdat het vocht aan het lichaam onttrekt, werkt alcohol eigenlijk alleen maar versterkend." Voor voetballers die na de wedstrijd toch graag een biertje willen drinken is het dan ook raadzaam om daarnaast aan de bar ook een glas water te bestellen.

IN HET KORT
• Blijf goed drinken, zowel voor als na de wedstrijd of training
• Las tijdens de wedstrijd extra drinkpauzes in
• Houd kleedkamers koel
• Kies lichte, luchtige kleding
• Kort de warming-up in
• Ga na afloop koud afdouchen
• Laat alcolische versnaperingen staan

 


©2018 Amateurvoetbal Eindhoven, op dit artikel rust copyright.

Reageren?

 Geef een reactie 

Voor de wijze waarop wij omgaan met uw persoonsgegevens, zie onze Privacy Statement.


This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net)
Of reageer via Facebook
Eerdere reacties

Overige Nieuwsitems



Nieuwsarchief Nieuws


Radio JND
Blatter Legal
Ad Borrenbergs
bannervdl.jpg
logomcbdirect1.jpg
logoborrenbergs)nw)1.png
bannerhypotheekvisie.jpg
bannerbandenservice8(home).png
Sportspreekt
bannerspitters.jpg
Lamers Van de Wijdeven
bannerbasemans.jpg
claessensvdrijt.jpg
bannererbeekeukens(170).jpg
bannermaasmakelaars.jpg
bannersporthalhoeveland.jpg
bannerde-bengel.png
bannerstadpaviljoen(art).png
bannersanidump(home).png
bannervan-t-hooft(home)nieuw.png